
I den allmänna debatten får man ibland intrycket att skolan inte kan påverka de skillnader som i dag finns i elevers skolresultat. Att det är det omgivande samhället och inte skolan som är orsaken till att vissa elever inte når målen. Att det är sociala strukturer som föräldrars inkomster, utbildning eller etnicitet som förklarar skillnaderna och inte skolans förhållningssätt eller arbetsmetoder.
Detta är naturligtvis helt fel. I Haninge har vi socialdemokrater framgångsrikt förnyat skolpolitiken. Genom LUS (läsutvecklingsschema) följs eleverna upp tidigt och de som behöver extra stöd får det. Det handlar inte om att betygssätta elever i årskurs ett. Det handlar om att ställa tydliga krav på det pedagogiska uppdraget som lärarna har och följa upp elevernas kunskapsutveckling.
Att socialdemokraterna vågar tänka om och tänka nytt kring skolpolitiken är välkommet. Den största nyheten i socialdemokraternas budgetförslag är inte de tre miljarderna till skolan utan att vi återtar ordet kunskap som är en av arbetarerörelsens grundpelare. Jag välkomnar den nya skolpolitiken!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar